JOGA

METODA B.K.S IYENGARA

Bellur Krishnamachar Sundararaja Iyengar urodził się 14 grudnia 1918 r. we wsi Bellur w stanie Karnataka na południu Indii. Przez całe dzieciństwo zmagał się z poważnymi chorobami. Dopiero intensywna praktyka jogi, którą rozpoczął w wieku lat 16-tu, przywróciła mu pełne zdrowie.Jest największym współczesnym nauczycielem jogi. Opracowana przez niego metoda stanowi owoc dziesiątek lat doświadczeń w praktyce własnej i nauczaniu innych.
Do jego uczniów należeli filozof Jiddu Krishnamurti (przez ponad 20 lat), Yehudi Menuhin, Królowa Belgii Elżbieta, pianista Witold Małcużuński oraz filozof i pisarz Aldous Huxley.
W 1975-tym w Punie, niedaleko Bombaju, powstał ośrodek jogi według metody B.K.S. Iyengara. Obecnie zajęcia prowadzą w nim córka mistrza Gita i syn Prashant – wielkiej klasy nauczyciele. On sam niezmiennie poświęca na praktykę asan i pranajamy kilka godzin dziennie i cieszy się znakomitym zdrowiem.
Jest też autorem licznych książek dotyczących filozofii i praktyki jogi, oraz podręczników. Napisał m.in. Światło jogi, (Light on Yoga), Pranajama (Light on Pranayama), Drzewo jogi
(The Tree of Yoga), tłumaczenie i komentarz do Yoga-sutr Patanjalego, Światło Yoga-sutr Patanjalego (Light on the Yoga Sutras of Patanjali).

CHARAKTERYSTYKA METODY

W hatha jodze ciało jest używane jako narzędzie do poszerzania świadomości i wyciszania umysłu.
Metoda opracowana przez B.K.S Iyengara wyróżnia się wyjątkową precyzją. Każda część ciała wykonuje ściśle określona pracę. Nie ma tu miejsca na dowolność. Praktyka polega 
na uważnym wejściu w pozycję (asanę) i pozostaniu w niej przez odpowiedni czas. Ćwiczący stale docierają do granic swoich możliwości i przechodząc je osiągają postępy 
i terapeutyczne efekty.
Wyjątkową cechą jogi Iyengara jest wykorzystanie licznych pomocy: koców, lin, kostek, pasków oraz specjalnie zaprojektowanych krzeseł, ławek i wałków. Umożliwiają one doświadczanie dobroczynnego działania asan osobom o znacznych indywidualnych ograniczeniach. Szczegółowo opracowane pozycje leczą różne dolegliwości prowadząc ćwiczącego ku pełnemu zdrowiu. 
Każda sesja kończy się pozycjami relaksowymi. Po minimum sześciu miesiącach praktyki można przystąpić do ćwiczeń oddechowych – pranajamy. 

Pozycje stojące (np. utthita trikonasana – trójkąt, virabhadrasana – wojownik )- najważniejsza grupa asan dla osób dopiero zaczynających praktykę, przygotowuje do dalszej praktyki; – zwalczają sztywność nóg i bioder, koryguje lekkie wady nóg i umożliwiają ich symetryczny rozwój, uśmierzają bóle pleców, wzmacniają okolicę kostek i rozwijają klatkę piersiową; 

Pozycje odwrócone (np. salamba śirsasana – stanie na głowie, salamba – sarvangasana – świeca) – kluczowe pozycje w jodze, – zwiększają dopływ czystej, utlenionej krwi do komórek mózgowych, co zwiększa moc intelektu i jasność myślenia, regulują gospodarkę hormonalną i przemianę materii, wykorzeniają przeziębienia i dolegliwości górnych dróg oddechowych, działają odprężająco na układ nerwowy;

Wygięcia do przodu (np. janu-śirsasana, paścimottanasana)- tonizują narządy brzucha, podnoszą tonus nerek, regenerują kręgosłup i polepszają trawienie, rozciągają tył ciała, wyciszają umysł;

Pozycje balansowe na rękach (np. majurasana – paw, bhudżapidasana)- wzmacniają ramiona i nadgarstki, ćwiczą mięśnie brzucha, obdarzają poczuciem lekkości ciała; 

Wygięcia do tyłu (np. bhudżangasana – wąż, urdhva dhanurasana – mostek)- intensywnie otwierają okolicę mostka, rozciągają klatkę piersiową oraz mięśnie brzucha, wzmacniają kręgosłup – plecy stają się mocne i pełne życia, asany te dodają energii i pewności siebie

Skręty (np. bharadvadżasana, maricziasana)- pomagają uelastycznić kręgosłup i barki, uśmierzają bóle pleców, tonizują wątrobę, śledzionę oraz trzustkę, oczyszczają ciało z toksyn

Cykl powitania słońca – Surya Namaskar – intensywnie rozgrzewa barki, napełnia energią, usuwa zmęczenie i orzeźwia umysł; 

Relaks (śavasana, badhakonasana) – usuwa zmęczenie i napięcia z całego ciała po innych asanach, wycisza umysł, regeneruje ciało;

8 stopniowa ścieżka

Ashtanga yoga- znaczy ośmiostopniowa ścieżka. Zdefiniowana, uporządkowana i ogłoszona przez Patanjalego w Yoga sutrach przeszło 2000 lat temu nauka jogi składa się z ośmiu części:

YAMA

podstawowe zasady moralne 

NIYAMA

podstawowe założenia indywidualnej samodyscypliny

ASANA

pozycje jogi

PRANAYAMA

kontrola oddechu

PRATYAHARA

kontrola, panowanie nad zmysłami

DHARANA

koncentracja

DHYANA

medytacja

SAMADHI

owoc praktyki, stan nadświadomości

Rozwijanie praktyki powinno przebiegać stopniowo, łącząc poszczególne elementy. B.K.S Iyengar osobom prowadzącym normalne życie świeckie w społeczeństwach zachodnich poleca rozwój czterech pierwszych stopni jogi. Umacniać się w moralnym życiu, samodoskonalić, zachować dyscyplinę, praktykę asan i pranayamy. Pozostałe części: powściągniecie zmysłów, koncentracja, medytacja i stan samadhi wynikają z osiągnięcia perfekcji w pierwszych czterech. YAMY I NIYAMY – uniwersalne zasady moralne, wskazówki dotyczące samodyscypliny i samodoskonalenia są niezbędnym fundamentem właściwej, przynoszącej korzyści praktyki. Rozwijanie w sobie 5 yam i 5 niyam pozwala żyć w zgodzie i harmonii z otoczeniem.

ASANY

pomagają w rozwijaniu samoświadomości, oczyszczają ciało na fizjologicznym poziomie, dają siłę i zdrowie. Właściwa praktyka daje poczucie równowagi, odblokowuje ciało, uwalnia napięcia. Jest sztuką samoobserwacji, poznawania własnych ograniczeń i pracy z nimi na fizycznym poziomie – przygotowuje do pranayamy

PRANAYAMA

ćwiczenia oddechowe integrujące ciało i umysł. Kontrola i różne sposoby oddychania dopełniają proces samooczyszczania i usuwania napięć z ciała. 
“Praktyka Pranayamy powinna nastąpić po osiągnięciu mistrzostwa w asanach” ( Yoga Sutry. II, 49)

YAMA - 5 podstawowych zasad moralnych

ahimsa – niekrzywdzenie, nie używanie przemocy
asteya – niekradzenie
satya – prawda, życie w prawdzie
brahmacarya – wstrzemięźliwość
aparigraha – niegromadzenie

NIYAMA - 5 podstawowych założeń indywidualnej samodyscypliny

sauca – czystość
santosa – zadowolenie, spokój
tapas – zapał, wytrwałość, wysiłek
svadhaya – obserwacja, badanie, samokształcenie
isvara pranidhana – oddanie się, zrzeczenie

Bardziej szczegółowy opis i wyjaśnienie można znaleźć w literaturze: “Światło Jogi” B.K.S Iyengar oraz “Drzewo Jogi” B.K.S Iyengar

Joga - historia

Korzenie jogi są związane z tradycją hinduistyczną, z terminem joga można zetknąć się w pochodzących z przeszło 2500 lat temu Wed, w powstałej na przełomie II i III w.p.n.e Bhagavadgicie Kriszna instruuje Ardżunę w jaki sposób osiągnąć zjednoczenie ze swoja naturą, jaźnią. Według niektórych źródeł nauka jogi jest znacznie starsza i pochodzi z okresu przedwedyjskiego. Około II, III w.n.e nauki jogi zebrał, usystematyzował i wyłożył zwięzłej formie podzielonych na cztery części 195 aforyzmów wielki mędrzec tamtych czasów – Patanjali. Jego dzieło Yoga- sutry jest podstawowym tekstem źródłowym opisującym metodę w jaki sposób każdy człowiek może rozwinąć siebie i osiągnąć jedność na drodze Ashtanga yogi – ośmiostopniowej ścieżki jogi.. Późniejsze teksty źródłowe: Yoga- vasisthra, Gheranda- samhita, Siva- samhita, Hathayoga pradipika i inne rozwijają i opisują różne praktyki jogiczne. Istnieje wiele szkół i tradycji przekazu. Jogę można praktykować niezależnie od wyznawanej religii, filozofii etc.- jest to uniwersalny sposób pracy nad sobą. W dzisiejszych czasach jednym z najwybitniejszych żyjących nauczycieli jogi jest Bellur Krischnamachar Sundaraja Iyengar, który stworzył nowoczesną, praktyczną metodykę pracy z ciałem prowadzącą do wewnętrznej integracji. Patrz: metoda B.K.S Iyengara. Szczegółowo opracowana przez Iyengara metoda rozpowszechniła się w wielu krajach, kilkadziesiąt milionów ludzi z powodzeniem praktykuje asany w opracowany przez niego sposób.

JOGA

znaczy łączyć, integrować, scalać. Jest to starożytny, pochodzącysię z Indii, praktyczny system samopoznania. Pozycje jogi może ćwiczyć każdy, zaczyna się od prostych, wstępnie otwierających ciało dążąc stopniowo do bardziej złożonych. Ćwiczą osoby w różnym wieku- dzieci w przedszkolach i emeryci. Ważne jest by praktykować pod okiem wykwalifikowanych nauczycieli.

ASANY

to gimnastyczne pozycje jogi wzmacniające, rozciągające i oczyszczające ciało na fizjologicznym poziomie. Przestrzeganie uniwersalnych zasad moralnych, indywidualnej samodyscypliny oraz ćwiczenie Asan daje poczucie wewnętrznej równowagi i spokoju. Właściwa praktyka prowadzi do wewnętrznej równowagi: osoby nerwowe uspokajają się, osoby depresyjne energetyzuje i pobudza

Korzyści fizyczne

SIŁA

pozycje jogi nadają siłę każdej części ludzkiego ciała

ELASTYCZNOŚĆ

dzięki odpowiednim ćwiczeniom rozciągającym, młodzieńcza gibkość zostaje zachowana lub odzyskana

WYTRZYMAŁOŚĆ

regularna praktyka zwiększa możliwości wykonywania pracy

POSTAWA

kiedy siła i elastyczność są w harmonii prawidłowa postawa ciała jest osiągnięta

ENERGIA

optymalna praca gruczołów oraz głęboka relaksacja działają regenerująco

ZDROWIE KRĘGOSŁUPA

jest bezpośrednim efektem prawidłowej praktyki pozycji jogi

Korzyści umysłowe

KONCENTRACJA

trwanie w asanach pogłębia i poszerza koncentrację

OPANOWANIE STRESU

ćwiczania uczą jak zachować spokój w trudnych sytuacjach, co działa odstresowująco 

SPOKÓJ

spokój ciała, tolerancja umysłu i akceptacja siebie powoduje trwały stan pokoju i wyciszenia.

Wydarzenia

12 grudnia 2021
Warszawa
SPRAWNOŚĆ I POGODA DUCHA – warsztat maha jogi ZIMOWE WZMOCNIENIE, 12.12.2021 Więcej
18 grudnia 2021
Warszawa
Odzyskaj energię! 18 grudnia 2021 16.30 Więcej
27 grudnia 2021 - 2 stycznia 2022
Luboradza
SYLWESTER Z JOGĄ 2021 :: 6 DNI :: LUBORADZA Więcej
27 grudnia 2021 - 2 stycznia 2022
Ochotnica Dolna
SYLWESTER Z JOGĄ 2021 :: 6 DNI :: GÓRY :: OCHOTNICA DOLNA Więcej
27 grudnia 2021 - 2 stycznia 2022
Piwniczna Zdrój
SYLWESTER Z JOGĄ 2021 :: 6 DNI :: GÓRY :: PIWNICZNA ZDRÓJ Więcej
5 stycznia 2022 - 19 czerwca 2022
Warszawa
Kurs Praktyk Ajurwedy – Certyfikacja Więcej
8 stycznia 2022 - 27 listopada 2022
KURS NAUCZYCIELSKI JOGI INTEGRALNEJ – VII EDYCJA Więcej
22 stycznia 2022 - 22 stycznia 2023
Warszawa
4 letni kurs Medycyny Chińskiej przygotowujący do prowadzenia samodzielnej praktyki terapeutycznej. Więcej
22 stycznia 2022 - 29 stycznia 2022
Piwniczna Zdrój
ZIMA Z JOGĄ 2022 :: 7 DNI :: GÓRY :: PIWNICZNA ZDRÓJ :: F1 Więcej
28 stycznia 2022 - 30 stycznia 2022
Sharat Arora Indie – Międzynarodowy Konwent Jogi 28-30.01.2022 :: ON – LINE! Więcej
29 stycznia 2022 - 5 lutego 2022
Piwniczna Zdrój
ZIMA Z JOGĄ 2022 :: 7 DNI :: GÓRY :: PIWNICZNA ZDRÓJ :: F2 Więcej
5 lutego 2022 - 12 lutego 2022
Wierchomla
ZIMA Z JOGĄ 2022 :: 7 DNI :: GÓRY :: WIERCHOMLA SKI & SPA RESORT :: F3 Więcej
12 lutego 2022 - 19 lutego 2022
Ochotnica Dolna
ZIMA Z JOGĄ 2022 :: 7 DNI :: GÓRY :: OCHOTNICA DOLNA :: F4 Więcej
20 marca 2022 - 27 marca 2022
Gdańsk
WIOSNA Z JOGĄ 2022 :: Morze :: WYSPA SOBIESZEWSKA :: 7 DNI Więcej
29 kwietnia 2022 - 3 maja 2022
Tolkmicko
MAJÓWKA Z JOGĄ 2022 :: MORZE :: KADYNY :: 4 DNI Więcej
29 kwietnia 2022 - 3 maja 2022
Krutyń
MAJÓWKA Z JOGĄ 2022 :: Mazury :: KRUTYŃ :: 4 DNI Więcej
29 kwietnia 2022 - 3 maja 2022
Gdańsk
MAJÓWKA Z JOGĄ 2022 :: Morze :: WYSPA SOBIESZEWSKA :: 4 DNI Więcej
1 maja 2022 - 7 maja 2022
Luboradza
MAJÓWKA Z JOGĄ 2022 :: LUBORADZA :: 6 DNI Więcej
15 czerwca 2022 - 19 czerwca 2022
Tolkmicko
ŚWIATOWY DZIEŃ JOGI :: CZERWCÓWKA Z JOGĄ 2022 :: MORZE :: KADYNY :: 4 DNI Więcej
15 czerwca 2022 - 19 czerwca 2022
Gdańsk
CZERWCÓWKA Z JOGĄ 2022 :: Morze :: WYSPA SOBIESZEWSKA :: WS1 :: 4 DNI Więcej
15 czerwca 2022 - 19 czerwca 2022
Krutyń
CZERWCÓWKA Z JOGĄ 2022 :: Mazury :: KRUTYŃ :: 4 DNI Więcej
15 czerwca 2022 - 25 czerwca 2022
Poddąbie
WAKACJE Z JOGĄ 2022 :: Morze :: PODDĄBIE :: P1 :: POGŁĘBIONA PRAKTYKA :: 10 DNI Więcej
25 czerwca 2022 - 2 lipca 2022
Gdańsk
WAKACJE Z JOGĄ 2022 :: Morze :: WYSPA SOBIESZEWSKA :: WS2 :: 7 DNI Więcej
25 czerwca 2022 - 2 lipca 2022
Poddąbie
WAKACJE Z JOGĄ 2022 :: Morze :: PODDĄBIE :: P2 :: 7 dni Więcej
2 lipca 2022 - 9 lipca 2022
Gdańsk
WAKACJE Z JOGĄ 2022 :: Morze :: WYSPA SOBIESZEWSKA :: WS3 :: 7 DNI Więcej