Bellur Krishnamachar Sundararaja Iyengar urodził się 14 grudnia 1918 r. we wsi Bellur w stanie Karnataka na południu Indii. Przez całe dzieciństwo zmagał się z poważnymi chorobami. Dopiero intensywna praktyka jogi, którą rozpoczął w wieku lat 16-tu, przywróciła mu pełne zdrowie.Jest największym współczesnym nauczycielem jogi. Opracowana przez niego metoda stanowi owoc dziesiątek lat doświadczeń w praktyce własnej i nauczaniu innych.
Do jego uczniów należeli filozof Jiddu Krishnamurti (przez ponad 20 lat), Yehudi Menuhin, Królowa Belgii Elżbieta, pianista Witold Małcużuński oraz filozof i pisarz Aldous Huxley.
W 1975-tym w Punie, niedaleko Bombaju, powstał ośrodek jogi według metody B.K.S. Iyengara. Obecnie zajęcia prowadzą w nim córka mistrza Gita i syn Prashant – wielkiej klasy nauczyciele. On sam niezmiennie poświęca na praktykę asan i pranajamy kilka godzin dziennie i cieszy się znakomitym zdrowiem.
Jest też autorem licznych książek dotyczących filozofii i praktyki jogi, oraz podręczników. Napisał m.in. Światło jogi, (Light on Yoga), Pranajama (Light on Pranayama), Drzewo jogi
(The Tree of Yoga), tłumaczenie i komentarz do Yoga-sutr Patanjalego, Światło Yoga-sutr Patanjalego (Light on the Yoga Sutras of Patanjali).
W hatha jodze ciało jest używane jako narzędzie do poszerzania świadomości i wyciszania umysłu.
Metoda opracowana przez B.K.S Iyengara wyróżnia się wyjątkową precyzją. Każda część ciała wykonuje ściśle określona pracę. Nie ma tu miejsca na dowolność. Praktyka polega
na uważnym wejściu w pozycję (asanę) i pozostaniu w niej przez odpowiedni czas. Ćwiczący stale docierają do granic swoich możliwości i przechodząc je osiągają postępy
i terapeutyczne efekty.
Wyjątkową cechą jogi Iyengara jest wykorzystanie licznych pomocy: koców, lin, kostek, pasków oraz specjalnie zaprojektowanych krzeseł, ławek i wałków. Umożliwiają one doświadczanie dobroczynnego działania asan osobom o znacznych indywidualnych ograniczeniach. Szczegółowo opracowane pozycje leczą różne dolegliwości prowadząc ćwiczącego ku pełnemu zdrowiu.
Każda sesja kończy się pozycjami relaksowymi. Po minimum sześciu miesiącach praktyki można przystąpić do ćwiczeń oddechowych – pranajamy.
Pozycje stojące (np. utthita trikonasana – trójkąt, virabhadrasana – wojownik )- najważniejsza grupa asan dla osób dopiero zaczynających praktykę, przygotowuje do dalszej praktyki; – zwalczają sztywność nóg i bioder, koryguje lekkie wady nóg i umożliwiają ich symetryczny rozwój, uśmierzają bóle pleców, wzmacniają okolicę kostek i rozwijają klatkę piersiową;
Pozycje odwrócone (np. salamba śirsasana – stanie na głowie, salamba – sarvangasana – świeca) – kluczowe pozycje w jodze, – zwiększają dopływ czystej, utlenionej krwi do komórek mózgowych, co zwiększa moc intelektu i jasność myślenia, regulują gospodarkę hormonalną i przemianę materii, wykorzeniają przeziębienia i dolegliwości górnych dróg oddechowych, działają odprężająco na układ nerwowy;
Wygięcia do przodu (np. janu-śirsasana, paścimottanasana)- tonizują narządy brzucha, podnoszą tonus nerek, regenerują kręgosłup i polepszają trawienie, rozciągają tył ciała, wyciszają umysł;
Pozycje balansowe na rękach (np. majurasana – paw, bhudżapidasana)- wzmacniają ramiona i nadgarstki, ćwiczą mięśnie brzucha, obdarzają poczuciem lekkości ciała;
Wygięcia do tyłu (np. bhudżangasana – wąż, urdhva dhanurasana – mostek)- intensywnie otwierają okolicę mostka, rozciągają klatkę piersiową oraz mięśnie brzucha, wzmacniają kręgosłup – plecy stają się mocne i pełne życia, asany te dodają energii i pewności siebie
Skręty (np. bharadvadżasana, maricziasana)- pomagają uelastycznić kręgosłup i barki, uśmierzają bóle pleców, tonizują wątrobę, śledzionę oraz trzustkę, oczyszczają ciało z toksyn
Cykl powitania słońca – Surya Namaskar – intensywnie rozgrzewa barki, napełnia energią, usuwa zmęczenie i orzeźwia umysł;
Relaks (śavasana, badhakonasana) – usuwa zmęczenie i napięcia z całego ciała po innych asanach, wycisza umysł, regeneruje ciało;
Ashtanga yoga- znaczy ośmiostopniowa ścieżka. Zdefiniowana, uporządkowana i ogłoszona przez Patanjalego w Yoga sutrach przeszło 2000 lat temu nauka jogi składa się z ośmiu części:
podstawowe zasady moralne
podstawowe założenia indywidualnej samodyscypliny
pozycje jogi
kontrola oddechu
kontrola, panowanie nad zmysłami
koncentracja
medytacja
owoc praktyki, stan nadświadomości
pomagają w rozwijaniu samoświadomości, oczyszczają ciało na fizjologicznym poziomie, dają siłę i zdrowie. Właściwa praktyka daje poczucie równowagi, odblokowuje ciało, uwalnia napięcia. Jest sztuką samoobserwacji, poznawania własnych ograniczeń i pracy z nimi na fizycznym poziomie – przygotowuje do pranayamy
ćwiczenia oddechowe integrujące ciało i umysł. Kontrola i różne sposoby oddychania dopełniają proces samooczyszczania i usuwania napięć z ciała.
„Praktyka Pranayamy powinna nastąpić po osiągnięciu mistrzostwa w asanach” ( Yoga Sutry. II, 49)
Bardziej szczegółowy opis i wyjaśnienie można znaleźć w literaturze: „Światło Jogi” B.K.S Iyengar oraz „Drzewo Jogi” B.K.S Iyengar
znaczy łączyć, integrować, scalać. Jest to starożytny, pochodzącysię z Indii, praktyczny system samopoznania. Pozycje jogi może ćwiczyć każdy, zaczyna się od prostych, wstępnie otwierających ciało dążąc stopniowo do bardziej złożonych. Ćwiczą osoby w różnym wieku- dzieci w przedszkolach i emeryci. Ważne jest by praktykować pod okiem wykwalifikowanych nauczycieli.
to gimnastyczne pozycje jogi wzmacniające, rozciągające i oczyszczające ciało na fizjologicznym poziomie. Przestrzeganie uniwersalnych zasad moralnych, indywidualnej samodyscypliny oraz ćwiczenie Asan daje poczucie wewnętrznej równowagi i spokoju. Właściwa praktyka prowadzi do wewnętrznej równowagi: osoby nerwowe uspokajają się, osoby depresyjne energetyzuje i pobudza
pozycje jogi nadają siłę każdej części ludzkiego ciała
dzięki odpowiednim ćwiczeniom rozciągającym, młodzieńcza gibkość zostaje zachowana lub odzyskana
regularna praktyka zwiększa możliwości wykonywania pracy
kiedy siła i elastyczność są w harmonii prawidłowa postawa ciała jest osiągnięta
optymalna praca gruczołów oraz głęboka relaksacja działają regenerująco
jest bezpośrednim efektem prawidłowej praktyki pozycji jogi
trwanie w asanach pogłębia i poszerza koncentrację
ćwiczania uczą jak zachować spokój w trudnych sytuacjach, co działa odstresowująco
spokój ciała, tolerancja umysłu i akceptacja siebie powoduje trwały stan pokoju i wyciszenia.
24 listopada 2024 - 1 grudnia 2024
28 listopada 2024 - 1 grudnia 2024
27 grudnia 2024 - 1 stycznia 2025
27 grudnia 2024 - 1 stycznia 2025
1 lutego 2025 - 2 lutego 2025
1 lutego 2025 - 8 lutego 2025
9 marca 2025 - 16 marca 2025
13 marca 2025 - 16 marca 2025
30 kwietnia 2025 - 4 maja 2025
30 kwietnia 2025 - 4 maja 2025
30 kwietnia 2025 - 4 maja 2025
18 czerwca 2025 - 28 czerwca 2025
23 czerwca 2025 - 27 czerwca 2025
28 czerwca 2025 - 5 lipca 2025
5 lipca 2025 - 12 lipca 2025
12 lipca 2025 - 19 lipca 2025
19 lipca 2025 - 26 lipca 2025
26 lipca 2025 - 2 sierpnia 2025
2 sierpnia 2025 - 9 sierpnia 2025
2 sierpnia 2025 - 9 sierpnia 2025
9 sierpnia 2025 - 16 sierpnia 2025
16 sierpnia 2025 - 23 sierpnia 2025
23 sierpnia 2025 - 30 sierpnia 2025
31 sierpnia 2025 - 7 września 2025